De Interrail Pas is een uitvinding voor reizigers die voordelig in Europa willen treinreizen. Maar hoe werkt zo’n Interrail pas precies en hoe plan je je treinreis door Europa? Fairtrail weet na diverse treinreizen als geen ander hoe je alles uit je treinreis in Europa haalt. Na het lezen van dit blog weet jij precies welke interrail past bij jouw reisplannen, waar je heen wilt en hoe je die treinroute plant. All aboard!
Voorbijrazend landschap, genoeg beenruimte en je handen vrij om te lezen of een spelletje te doen: met de trein door Europa reizen is geweldig. Wat ons betreft is het de leukste manier om op reis te gaan. Eline associeert de voorbijrazende ICE trein (die super veel herrie maakt als ‘ie een station passeert) sinds haar reis naar Slovenië met vakantie. Hoe leuk wil je het hebben?! De trein brengt je terug naar de basis. De basis van reizen, van de tijd nemen. Wanneer je de deur achter je dicht doet en met je koffer of backpack naar het treinstation in je woonplaats gaat, is je avontuur al begonnen. En dat voel je.
Voordelig treinreizen door Europa
Het Interrail treinticket maakt treinreizen nog veel leuker. Het helpt je flexibele reiskeuzes te maken en zorgt er bovenal voor dat je geld overhoudt. Wij horen het mensen geregeld zeggen: “Reizen met de trein is duur”. Reizen met de trein is duur als je niet weet hoe en waar je je treinreis moet boeken en plannen. Want treinreizen met een Interrail kost bijna net zo veel geld als reizen met het vliegtuig.
Kijk maar eens mee: Een retourtje Florence met het vliegtuig kost ongeveer € 150. Een Interrail Global Pas met 4 dagen treinen kost € 185 als je jonger bent dan 28 jaar, € 246 als je ouder bent en € 212 als je 60+ bent. Ten slotte krijg je ook nog korting als je treinreist met je kinderen. Tel daar de voordelen voor het milieu, het plezier dat je onderweg hebt en de extra bestemming die je aan je reis kunt toevoegen bij op en de keuze is, wat ons betreft, snel gemaakt. Treinreizen met een Interrail is fantastisch.
Een Interrail treinticket is er in verschillende prijsklassen. De prijzen zijn afhankelijk van het aantal dagen dat je wilt reizen, het soort pas en je leeftijd. Als je jonger dan 28 bent of ouder dan 60 jaar, krijg je een goede korting. Kinderen van 4 t/m 11 jaar reizen ook tegen een gereduceerd tarief. Zo betaalde Eline, toen zij 26 jaar was, voor een 5-daagse Global Pas, waarmee ze via Duitsland en Oostenrijk naar Slovenië reisde, € 212. Haar vriend was toen 31 jaar en betaalde € 282.
Soorten Interrail passen
De Interrail is er in verschillende soorten en maten. Gelukkig zijn de verschillen duidelijk en is het eenvoudig om een keuze te maken. Simpelweg gezegd heb je een pas voor heel Europa en een pas die je in één specifiek land kunt gebruiken. Sommige landen vergen wat meer tijd om te bereiken met de trein. Wil je perse een bepaald land ontdekken en heb je niet super veel tijd? Vlieg dan (zo milieuvriendelijk mogelijk) naar je vakantieland en koop een one countrypas. De one countrypassen zijn te koop vanaf € 51.
Reis je vanuit eigen land (waar wij heel groot fan van zijn!) naar je vakantiebestemming? Dan kies je voor de Interrail Global Pas. Deze passen beginnen bij vier volledige dagen reizen waarheen je maar wilt voor € 185. Voor het overzicht hebben we de verschillende Global Passen op een rijtje gezet:
Zoals je ziet kun je deze dagen in één maand bereizen. Je krijgt de vrijheid om te kiezen wanneer en hoe je die dagen invult. Ben je van plan om langer dan één maand te reizen? Er zijn ook Global passen voor twee maanden. Maar ook voor vijftien of twintig random dagen. Op de website vind je meer informatie.
Treinroute door Europa plannen
De Interrail pas is meer dan alleen een treinticket. Je krijgt bij aankoop van de pas ook een duidelijke en uitgebreide treinnetwerkkaart. Op deze kaart zijn bijna alle middelgrote en grote treinstations te zien. Zo plan je makkelijk je treinroute door Europa.
Als je een idee hebt van hoe je wilt reizen, rest natuurlijk nog de vraag hoe lang dat duurt en of het de handigste route is. Via de Rail Planner app van Interrail zie je precies hoe, waar en wanneer je over moet stappen. Deze reisplanner laat jou zien welke route het snelste is en hoevaak en waar je moet overstappen. Je vindt er ook precieze informatie over hoe laat treinen vertrekken.
Voor sommige treinen moet je een zitplaatsreservering doen en betalen. Het gaat dan om hogesnelheidstreinen en internationale hogesnelheidstreinen. De gemiddelde prijs voor zo’n reservering is € 15 per persoon. Een plek in een nachttrein moet je ook reserveren. Dit kost ongeveer € 20 per persoon. De Rail Planner app van Interrail laat je weten wanneer een reservering verplicht is. Je kunt deze toeslag betalen via de Interrail website. Dit doe je onder het kopje ‘reserveringen’. Interrail koppelt je zitplaatsreservering aan je naam en pas, dus je moet een account aanmaken.
Je kunt er ook voor kiezen om deze treinen te vermijden. Dit pas je toe door te filteren op ‘reserveringsloze treinen’. Het voordeel van het reserveren van een stoel is dat je zeker bent van een zitplaats. Eline heeft wel eens gehad dat ze een uur in de gang van een treinwagon zat. Ook geen probleem, maar dat wil je niet zes uur lang. Gelukkig zijn veel treinen rustig en kun je altijd wel een plekje vinden. Het kan helaas dan wel voorkomen dat je halverwege je rit weggestuurd wordt omdat de stoel waar je op zit voor een bepaald traject is gereserveerd. Daarom adviseren wij om lange treintrajecten te reserveren.
Wil je op stedentrip met de trein? Dan kan een Interrail ook een stuk voordeliger en prettiger uitpakken. In ons blog ‘stedentrip met de trein’ lees je hier meer over.
De Interrail pas gebruiken tijdens je treinreis
Het is zo ver: je vakantie met de trein gaat beginnen! Je kunt tegenwoordig kiezen tussen een papieren en mobiele versie van je pas. De mobiele versie koppel je aan je Railplanner App. Hoe je aan de slag gaat met deze passen, is voor papier en mobiel hetzelfde.
Voordat je treinreis met de Interrail pas van start gaat, begin je met het invullen van je pas. Je vult je naam in en de periode dat je gaat reizen.
Daarna begin je met het invullen van je treinroute. Je start met het opschrijven van de datum waarop je vakantie begint en vervolgens de route die je gaat afleggen. Het beste is om ieder traject apart op te schrijven. Dus als je van Amsterdam naar Bordeaux reist, schrijf je Amsterdam – Paris Nord op en Paris Montparnasse – Bordeaux. Zo kan de conducteur achter het juiste traject een stempel zetten (lekker ouderwets!). Als je een digitale pas gebruikt, wordt er waarschijnlijk een code gescand. Wij hebben dit nog niet uitgeprobeerd, want dit is nieuw.
Mooie treinroutes in Europa
De allereerste keer dat wij een treinreis in Europa maakten, dachten we dat het prettig zou zijn als we voor de kortste route kozen. Maar al snel ontdekten we dat minder snelle routes, zogenoemde ‘toeristische’ routes, je juist door prachtig landschap leiden. Soms kan een route met een omweg daarom extra leuk zijn. Hier kom je alleen maar achter door het zelf uit te vinden. Gelukkig hebben wij wat ervaring en delen we deze graag met jou!
Sarajevo – Mostar (Bosnië en Herzegovina)
De route van de Bosnische hoofdstad Sarajevo naar het Middeleeuwse Mostar is sprookjesachtig. Je reist door de Bosnische bergen, langs diepe ravijnen en kronkelende rivieren. Beide steden zijn charmant en indrukwekkend. Deze route duurt 2,5 uur. Op moment van schrijven is reizen met de trein niet mogelijk vanwege werkzaamheden (september 2020).
Madrid (Spanje) – Rome (Italië)
Deze route neemt je vanuit één van deze Mediterane steden mee door de Pyreneeën, een stukje Alpen, langs de Spaanse Costa, de Franse Côte d’Azur en de Italiaanse riviera. Uitzichten op schitterende stranden en ruige bergketens verzekerd. Stap onderweg uit voor een paar nachtjes slapen in één van de leuke steden die je passeert. Bijvoorbeeld Montpellier of Grenoble. Deze route duurt 24 uur en is ideaal om in twee dagen te doen.
Frankfurt (Duitsland) – Wenen (Oostenrijk)
De route van Frankfurt door de Zuid-Duitse heuvels langs de steeds hoger wordende bergen van Oostenrijk is prachtig. Reist eerst langs Beierse dorpjes en bereikt dan de Oostenrijkse grens. Deze route duurt 8,5 uur. Je hoeft niet meer over te stappen.
Stockholm – Kiruna (Zweden)
Zowel in de winter als in de zomer is dit een adembenemende treinroute. Je reist dwars door het weelderige boslandschap van Zweden door en wisselt glooiende heuvels in het zuiden om voor ruige bergpieken in Zweeds Lapland. In de winter droom je weg bij sprookjesachtige winterplaatjes en in de zomer voel je je ver weg van de massa in de groene wildernis. Deze route duurt 15 uur vertrekt ’s avonds als nachttrein richting Boden. ’s Ochtends stap je in dit Zweedse plaatsje uit. De route van Boden naar Kiruna is schitterend, dus slapen tussen Stockholm en Kiruna is gewoon mogelijk. ;-)
Chur (Zwitserland) – Tirano (Italië)
Dit is echt een van de mooiste routes van Europa. De trein beweegt zich voort door magisch landschap. Je reist langs helderblauwe meren en steekt metershoge bruggen en viaducten over. Je ziet uitgestrekte groene valleien afgewisseld worden met besneeuwde bergtoppen. Deze zogenoemde Bernina-route duurt ongeveer vijf uur.
Porto – Pocinho (Portugal)
Een treinreis die idyllisch langs de Portugese Duoro rivier slingert. Je waant je tussen de wijngaarden en stopt bij charmante stationnetjes met wit-en-blauwgekleurde tegels. Een top route voor een reis in de (na)zomer van Portugal. Deze route duurt 3,5 uur.
Fort William – Mallaig (Schotland)
Deze Highlandroute door het wilde westen van Schotland neemt je mee naar het decor van Harry Potter en Games of Thrones. Je rijdt onder andere over het wereldberoemde Glenfinnan-viaduct, bekend van de scenes waar de Zweinsteinexpres Harry Potter en zijn vrienden naar Zweinstein brengt. Deze route duurt 1,5 uur.
Velka Fatra Mountains - Horna Stubna (Slowakije)
Deze route gaat dwars door het ruige Velka Fatra berglandschap in Slowakije. Je geniet onderweg van prachtige uitzichten over valleien en op steile bergkliffen. Je raast ook door diverse tunnels. Een indrukwekkend avontuur. Geniet van deze route in een typisch Oost-Europese trein.
Treinreizen in Europa in tijden van corona
Aan het begin van 2020 sloten veel Europese landen de grenzen. Internationale treinen konden niet meer rijden. Gelukkig hebben steeds meer landen de coronabesmettingen in eigen land onder controle en zijn veel grenzen weer geopend. Daarom is reizen met de trein naar het buitenland weer mogelijk. Op de website van Buitenlandse Zaken lees je per land meer over de maatregelen.
In de meeste landen is het verplicht om een mondkapje te dragen in het openbaar vervoer, zowel in de trein als op het perron. Een lange tijd een mondkapje op lijkt misschien vervelend, maar dat is het niet. Als je je mondkapje goed op doet, en je een comfortabel kapje hebt, vergeet je na een tijdje dat je dit ding draagt. Wij adviseren om een uitwasbaar niet-medisch mondkapje te kopen. Dit is zowel duurzamer als comfortabeler. Kies er een met een leuk printje zodat je reisgenoot iets gezelligs heeft om naar te kijken. Op de website van het zerowasteproject vind je leuke opties.
We zijn heel benieuwd wat je van deze tips vindt en hopen dat het duidelijk is en je er iets mee kunt. En we zijn nog veel benieuwder of jij bovenstaande plaatsnaam kunt uitspreken! Deze werd tijd een railtrip gespot in Ierland.
Heb je nog vragen? Wil je advies over je treinplanning? Laat het ons weten! We wensen je een goede reis!
Comments